Ansvarlig menu

Som totalleverandør til foodservicesektoren i Danmark har vi et stort sortiment og servicerer hver dag mange kundesegmenter.
Derfor har vi – sammen med vores kunder – også et ansvar for, hvilke råvarer der ender på danskernes tallerkener. Vi vil derfor gerne gøre det nemmere for vores kunder at gå i en retning mod et mere ansvarligt forbrug.

 

Vi formidler vores viden og faglighed

Vi har en stor faglig viden om, hvordan man kan sammensætte en ansvarlig menu. Det har vi, fordi vi har et fagstærkt team med stor viden og erfaring som kokke og med en passion for ansvarlig madlavning. Vi vil gerne dele vores viden med vores kunder og på den måde hjælpe dem i retning mod et mere ansvarligt forbrug i deres virke.

 

Få ekspertviden på vores masterclasses

FILLER     

Eksempler på udvalgte workshops

Vi deler vores faglighed og viden gennem masterclasses, workshops og uddannelsesforløb. Det gør vi for at vise, hvordan man kan skabe en mere ansvarlig menu. Vores masterclasses skræddersys til kunden ud fra deres behov og kan omhandle alt fra, hvordan man sammensætter en mere klimabevidst menu, til hvordan man bruger rester, der ellers ville være blevet smidt ud.


Skæve udskæringer

Kok og konceptchef hos Dagrofa Foodservice, Karsten Bøttker hiver fat i alle de skæve udskæringer for at sætte fokus på de dele af dyret, som sjældent figurerer på menukortet. Det kan både være en fordel for pengepungen og for klimaet. For hvis vi bruger hele dyret, mindsker vi vores madspild i køkkenerne og får mere ud af de allerede indkøbte råvarer. Derfor inspirerer vi på kurset til brug af netop de skæve udskæringer

Bælgfrugter i det søde køkken

Det er en udbredt misforståelse, at bælgfrugter kun hører til i det salte køkken. Derfor tilbyder vi workshoppen, Bælgfrugter i det søde køkken. Her klæder specialistselskab Grøn Fokus deltagerne på til, hvordan danske, økologiske bælgfrugter kan bruges i det søde køkken.

 

 


 

Har I noget vegansk?

Den uforudsete veganske kuvert er ofte en udfordring for det klassiske køkken, uanset om det er til et selskab på 4, 10 eller 100 kuverter, eller om det er i et storkøkken. Dette problem har vi kastet os over med bogen ”Har I noget vegansk?”. Bogen er lavet for at fremme de grønne alternativer og vise kokke, at man med simple greb kan lave grønne retter, der er mindst lige så smagfulde som kødfulde retter. Med et katalog af 70 grønne retter kan kokke bladre sig igennem velkendte teknikker og metoder, som de helt sikkert kender fra den mere ”klassiske” madlavning. Den skal gøre det nemmere for kokke at svare ”JA” til spørgsmålet ”Har I noget vegansk?”.

Bogen er skrevet af Marlene B. Lindegaard, der er vores konceptchef med ansvar for storkøkkener og uddannet kok/gastronom.
Hun har kastet sig over bogen af to årsager: ”For det første har jeg været i tæt dialog med mange kokke, som giver udtryk for, at det kan være udfordrende, hvis der pludselig er en eller flere veganere blandt gæsterne. Derfor vil jeg gerne dele ud af mine tips og tricks til at skabe et lækkert, vegansk måltid. For det andet vil jeg også personligt gerne bidrage til at fjerne det stigma, der er forbundet med veganske retter. Det er nemlig min klare erfaring, at det veganske måltid kan være enormt lækkert og indeholde masser af smag,” fortæller Marlene B. Lindegaard.

Bogen er til for at inspirere og vise kokke, at det ikke behøver at være svært at servere mere vegansk og vegetarisk.

 

                                               Download den her                                                                                        Bogen “Har I noget vegansk?” er skrevet af Marlene B. Lindegaard, konceptchef hos Dagrofa Foodservice

 

 


 

 

FILLER     

Oplyst indkøb med “Den store klimadatabase”

Som restauratør eller indkøber kan det være svært at gennemskue, hvor stort klimaaftryk der er på forskellige fødevarer.
Vi vil gerne hjælpe vores kunder med information om, hvilket klimaaftryk der er på de enkelte produkter og dermed gøre
det nemmere at tage et oplyst valg, når kurven skal fyldes og menuerne planlægges.
Derfor har vi med afsæt i ”Den store klimadatabase” fra den grønne danske tænketank, CONCITO, sat CO2-aftryk på over
8.500 varenumre i vores webshop.

CONCITOs klimadata er gennemsnitlige tal for varetyper. De kan bruges som vejledende indkøbspejling og til klima-
beregning af fødevareindkøb i køkkener, der f.eks. arbejder med grøn omstilling og har fokus på CO2-regnskaber og at
skabe mere klimabevidste menuer.

Vi ved, at de danske myndigheder netop nu arbejder på at udvikle en officiel klimamærkningsordning for fødevarer, som
vi følger tæt. På sigt vil vi implementere klimamærket i forhold til specifik relevans for foodservicemarkedet. Imens vil vi
gøre, hvad vi kan for at klæde vores kunder på ved at synliggøre de tilgængelige klimadata fra ”Den store klimadatabase”.
Vores kunder kan også få indkøbsdata tilsendt som en månedlig rapport og på den måde holde øje med udviklingen i
sammensætningen af de indkøbte fødevarers gennemsnitlige klimaaftryk.

 

 

 

Med afsæt i ”Den store klimadatabase”
fra den grønne danske tænketank CONCITO,
har vi sat CO2-aftryk på over 8.500
varenumre i webshoppen.

 

 


 

 

Vi brænder for at inspirere og for at gøre det lidt bedre

Aktiviteter, der inspirerer – året rundt

Udover masterclasses, workshops og kogebøger er vi også afsender på inspirationsaktiviteter, der passer til bestemte højtider eller sæsoner, og som har indflydelse på menu sammensætningen i de professionelle køkkener.

Vi har eksempelvis dristet os til at udgive e-bogen ’Tænk jul i nye klæder’, der bl.a. indeholder en række bud på plantebaserede nyfortolkninger af de traditionelle juleretter.

Derudover udgiver vi flere gange årligt inspirations materiale med fokus på hvilke produkter inden for frugt & grønt, der er i sæson på det pågældende tidspunkt.
Udover at produkter i sæson ofte kan være friskere og billigere, så kan de også være produceret mindre klimabelastende sammenlignet med varer, der ikke er i sæson.

filler

Vi slår et slag for økologien

I Dagrofa Foodservice vil vi gerne gøre noget ekstra for økologien, og vi har en målsætning om, at vi
år-til-år skal øge salget af økologiske varer.

Det er særligt vores specialistselskab, Grøn Fokus, der er spydspids i vores fokus på økologi. Grøn Fokus
har igennem mere end tyve år opbygget en stor ekspertise på det økologiske område, og virksomheden
lancerer løbende nye produkter i samarbejde med danske producenter. For at kunne servicere vores
kunder bedst muligt og hele tiden være på forkant med udviklingen inden for økologi, har vi også internt
etableret en ordning med økologikaptajner. Det er udvalgte medarbejdere på tværs af Dagrofa Foodservice,
som har til opgave at følge med i trends og tendenser på det økologiske marked. På den måde kan vi
tilpasse vores sortiment og rådgive bedst muligt om økologi.

Hos nogle af vores kunder er brugen af økologiske varer helt afgørende, og derfor tilbyder vi også at tilsende
månedlige økologirapporter. De giver det enkelte køkken et præcist overblik over mængden af økologi
blandt de råvarer, som bliver købt hos os.

Grønne proteiner på hylderne

Vi har en ambition om at fremme plantebaseret kost til gavn for folkesundheden og klimaet.
Grønne proteiner, som bælgfrugter, har nemlig et lavere klimaaftryk end f.eks. produktioner med kød.
Derfor har vi hele tiden fokus på, hvordan vi kan udvide vores sortiment gennem nye produkter og
spændende samarbejder. I april 2023 kunne vi af samme grund tilbyde seks varianter af danske bælg-
frugter i vores sortimentet, der nu bl.a. rummer varer som danskproducerede ingridærter og fuegobønner.

Vores leverandører og producenter arbejder aktivt på at integrere grønne proteiner i en bred vifte af
produkter – lige fra bagværk til kødfyldte produkter. Vi vil gerne bidrage til udviklingen og sprede
kendskabet til produkterne blandt vores kunder og inddrage dem i udviklingsprocessen.

 

 

 

Tilbage til Overblik over CSR-indsatser