Bæredygtigt hotel – sådan!
Vi går bagom bæredygtigheden og tager en grøn samtale med Ninna Bundgaard Christensen, der er køkkenchef i hotelkæden Sinatur på naturskønne Haraldskær lidt uden for Vejle.
Undervejs giver hun et par ansvarlige og grønne tips til at arbejde med det, hun kalder ”Ansvarligt forbrug”– fuld af holdninger, målsætninger og doings på vej mod 2030.
Det er blandt andet på opfordring fra virksomheder som Sinatur, at Dagrofa Foodservice nu har sat klimavejledende CO2-aftryk på godt 7.000 varenumre i webshoppen. I et vidensbaseret samarbejde med den grønne tænketank CONCITO.
Må vi byde på en grøn rejse?
Det skinner tydeligt igennem, at ved Sinatur Hotel Haraldskær er vi landet på et helt særligt sted. Et ansvarligt sted der gennem mange år har været på en first-mover grøn rejse. Med klare, bæredygtige ambitioner og med omtanke for naturen. Køkkenchef Ninna Bundgaard Christensen fortæller, at det egentlig er ret ligetil, fordi maden her på stedet bygger på en grundholdning om at ”Meningsfuld mad smager bedre”. Punktum.
Og på alle 6 Sinatur Hoteller bliver det gjort gennem 5 bæredygtige krav;
- lokale (1) og sæsonbetonede råvarer (2) fra små entusiastiske bønder og producenter, der også arbejder med omtanke for naturen, er værd at støtte op om.
- at bedre dyrevelfærd (3) er vejen til bedre spiseoplevelser.
- fokus på økologi (4) og madspild (5) gør hotelteamet til bedre madhåndværkere.
“Vores grundholdning er, at vi er her på naturens præmisser. Derfor er grøn energi en selvfølge hos os. Vi drifter vores hoteller på vindmøllestrøm, har egne solcelleanlæg samt klimavenlige varmekilder som flis og pillefyr.
Ligeledes har vi ladestandere til elbiler på alle vores seks Sinatur Hoteller.
Hertil kommer hotelkædens 5 bæredygtige certificeringer og mærkninger”, fortæller Ninna.
Se her hvilke:
Vi er Nordens første B Corp-certificerede hotelkæde. For miljømæssige og sociale forhold.
Vi er en del af UN Global Compact og de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.
Vi fører grønt regnskab, og har et verificeret regnskab, som betyder, vi har fået kortlagt vores CO2-udledning efter modellen for Greenhouse Gas Protocol.
Vi har det økologiske spisemærke i sølv, som betyder, at 60-90% af vores råvarer er økologiske.
Vi er mærket med Green Key – den grønne nøgle, som er turismens internationale miljømærke.
Sinatur-hotellerne var den første hotelkæde, der fik mærket i 1995.
Når snakken går på, hvordan Sinatur Hotellerne målretter deres bæredygtige arbejde mod 2030, er Ninna meget klar i spyttet, og kan som få sætte konkrete og ansvarlige ord på, hvad hotelkædens målsætning er. I 2030 har Sinatur Hotellerne nemlig 5 konkrete mål, som er værd at bide mærke i:
1 Kun danske fødevarer.
2 Alle produkter er certificerede og kommer fra bæredygtige virksomheder.
3 Egenproduktion af madvarer, med egen køkkenhave, hvor vi dyrker fødevarer til brug i vores restauranter.
4 100% affaldsfrie, og vi sikrer, at alt kan genbruges eller genanvendes.
5 Vi er CO2-positive ved selv at producere energi, og vi producerer mere, end vi forbruger.
Portrætsamtalen med Ninna afrundes naturligvis med at spørge lidt ind til det, der er på ”dagens bæredygtige menu”.
Og her er, hvad der kan vente de heldige og madmodige gæster i restauranten på Haraldskær; en 5-retters lokalforankret menu, der er sammensat på naturens præmisser.
Til bæredygtig deling, tankevækkelse og inspiration fortæller Ninna, at menuen eksempelvis kan byde på:
Kulmule – Sprødt brød – Urter fra Tinnetgård – Ægte sauce – Estragonstøv
Rødbedetatar – Peberrod – Mayonnaise på Bornholms rapsolie
Fynsk råbuk – Grønt fra Lærkehaven – Æblesauce med fyld af hyldebær-kapers
4 danske gårdoste – Knækbrød – Hjemmesylt
Blommer fra Fejø – Rosmariniscreme – Sprødt
Det er et godt eksempel på en menu, der indgår, når Sinatur Hotellerne byder ind til grønne møder, green talks og bæredygtige konferencer.
Du kan få mere inspiration og tips til bæredygtige møder og konferencer på sinatur.dk/tips-til-baeredygtige-moeder
For at lave grønne regnskaber, som fx hos Sinatur Hotel Haraldskær, er der nu sat CO2-aftryk på godt 7.000 varenumre i vores webshop. Viden og fakta der er baseret på tal fra CONCITO, den grønne tænketank.