Log på webshoppen

1,4 tons overskudsfødevarer fra Casual Dining er gået til socialt udsatte 

Fødevarebanken blev 1,4 tons overskudsfødevarer rigere, da de besøgte messen Casual Dining ved lukketid. Overskudsmaden har mættet munde hos de mennesker, som har allermest brug for det. 


Det var en stor succes, da leverandører og samarbejdspartnere stod klar i deres stande med smagsprøver, sortimentsnyheder og inspiration til Casual Dining den 22. september 2021.  

Som navnet ‘madmesse’ indikerer, er det rigtigt nok en begivenhed, hvor der præsenteres store mængder mad. 

Da det altid er på Dagrofa Foodservices dagsorden at undgå madspild, var Fødevarebanken inviteret til en “madspildsrunde”, som var sidste punkt på dagens program. Her havde organisation havde bekræftet, at de ville hente de overskudsfødevarer, som lever op til deres standarder.  

“Med denne donation kan vi nå ud til flere, end vi gør normalt. Det er tit nogle anderledes varer, som vi får ved en fødevaremesse – det kan være nye produkter i forbindelse med nye tendenser. Det er sjovt for vores modtagere at arbejde med noget, de ikke er vant til,” siger John fra Fødevarebanken.  

Hos Dagrofa Foodservice er det naturligt at støtte op om missioner som Fødevarebankens, hvor der arbejdes målrettet på at bekæmpe madfattigdom og madspild. 

“Til sådanne arrangementer er madspild altid top-of-mind hos os, og her er Fødevarebanken en vigtigt og værdsat samarbejdspartner. De gør det vi ikke kan – de distribuerer overskudsmaden videre til sociale organisationer,” siger Nicoline Lund Gundtoft, som er projektleder for Casual Dining. 

Om Fødevarebanken 

Fødevarebanken beriger over 120 organisationer om ugen med friske overskudsvarer Modtagerne forvandler maden til nærende måltider, som socialt udsatte får glæde af. Modtagerne er blandt andet væresteder, krisecentre, sommerlejre for udsatte børn og unge, julemærkehjem med flere.  

Fødevarebankens og Dagrofa Foodservices samarbejde stopper ikke her – Fødevarebanken afhenter også overskudsvarer i vores Cash & Carry butikker. I nogle butikker er det hver dag hos andre en gang om ugen – her spiller det geografiske aspekt lidt ind.