Log på webshoppen

Spis æg og styrk indtaget af D-vitamin i de mørke måneder

Efter en lang sommer går vi igen mørkere tider i møde, hvor solen er mindre fremme og dagene kortere. I disse måneder kan det for nogle mennesker være en udfordring at få dækket kroppens behov for D-vitamin.

Æg indeholder D-vitamin

Heldigvis kan man i de mørke måneder være med til at dække sit behov for D-vitamin gennem animalske fødevarer – såsom æg. Det anbefales, at et voksent menneske skal indtage 10 mikrogram D-vitamin dagligt. Et æg indeholder 3,45 mikrogram pr. 100 g æg. Det er kun æggeblommen, som indeholder D-vitamin.

Hvis man spiser to æg dagligt på cirka 62 g stykket, dækker man omkring 1/3 af sit anbefalede daglige indtag af D-vitamin. De fleste mennesker kan derfor dække deres behov for D-vitamin ved at spise en varieret kost, hvor æg fint kan indgå, og ved at opholde sig udenfor – selv i de mørke måneder.

Hvorfor er det problematisk ikke at få nok vitamin?

Det er problematisk at ikke få nok D-vitamin, da D-vitamin blandt andet bidrager til at vedligeholde en normal muskelfunktion, et normalt calciumindhold i blodet og immunsystemets normale funktion. Derudover spiller Vitamin D en rolle i celledelingprocessen. D-vitamin er vigtigt at indtage, da det har indvirkning på flere af kroppens vitale funktioner.

D-vitamin

Læs om D-vitamin på ernæringsfokus-hjemmesiden

Læs her

Food Data

Se food data på DTU fødevareinstituttet

Læs her