Log på webshoppen

Spis æg og styrk indtaget af D-vitamin i de mørke måneder

Efter en lang sommer går vi igen mørkere tider i møde, hvor solen er mindre fremme og dagene kortere. I disse måneder kan det for nogle mennesker være en udfordring at få dækket kroppens behov for D-vitamin.

Æg indeholder D-vitamin

Heldigvis kan man i de mørke måneder være med til at dække sit behov for D-vitamin gennem animalske fødevarer – såsom æg. Det anbefales, at et voksent menneske skal indtage 10 mikrogram D-vitamin dagligt. Et æg indeholder 3,45 mikrogram pr. 100 g æg. Det er kun æggeblommen, som indeholder D-vitamin.

Hvis man spiser to æg dagligt på cirka 62 g stykket, dækker man omkring 1/3 af sit anbefalede daglige indtag af D-vitamin. De fleste mennesker kan derfor dække deres behov for D-vitamin ved at spise en varieret kost, hvor æg fint kan indgå, og ved at opholde sig udenfor – selv i de mørke måneder.

Hvorfor er det problematisk ikke at få nok vitamin?

Det er problematisk at ikke få nok D-vitamin, da D-vitamin blandt andet bidrager til at vedligeholde en normal muskelfunktion, et normalt calciumindhold i blodet og immunsystemets normale funktion. Derudover spiller Vitamin D en rolle i celledelingprocessen. D-vitamin er vigtigt at indtage, da det har indvirkning på flere af kroppens vitale funktioner.

D-vitamin

Læs om D-vitamin på ernæringsfokus-hjemmesiden

Læs her

Food Data

Se food data på DTU fødevareinstituttet

Læs her

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk