Støtte lokale samarbejdspartnere

Vi dyrker det nære. Det gør vi gennem vores lokale tilstedeværelse, hvor vi hele tiden har fokus på at skabe en tæt relation til vores kunder, leverandører og samarbejdspartnere. Vi støtter vores lokale leverandører i deres CSR-arbejde, mens vi også inddrager dem i vores udvikling. Sammen skal vi tage ansvar for, at der kommer flere danske varer på hylderne og ud til vores kunder.

 


 

Vi samarbejder med lokale leverandører

Vi har fokus på at få danske og lokale leverandører i vores sortiment. På den måde kan vi både støtte de danske
virksomheder og avlere og samtidig bidrage til at få flere danske varer på tallerkenerne rundt omkring i landet.

Vi arbejder hvert år tæt sammen med udvalgte lokale leverandører og støtter dem i deres udvikling gennem et
skræddersyet program. Det betyder, at vi understøtter nyopstartede producenter med at komme godt i gang.
Vi kan være behjælpelige med alt fra markedsføring og kunder til emballage og rådgivning alt efter det enkelte behov.
Derudover prøver vi ligeledes at parre dem op med andre aktører i branchen og dele det netværk, vi allerede har.
På den måde hjælper vi de mindre aktører i gang med deres forretning.

Indkøb sidst på sæson

Ved hver sæsons afslutning står danske avlere af frugt og grønt overfor en stor udfordring.
Det er nemlig ikke altid længere muligt at opfylde indkøbernes krav til størrelse, form og udseende på deres
resterende produkter. Hen mod slutningen af sæsonen begynder meget frugt oggrønt nemlig at skifte udseende,
alt imens smag og kvalitet bibeholdes. Det betyder også, at de ikke kan sælges længere, og avlerne står derfor tilbage
med et stort overskud af frugt eller grønt, der risikerer at blive kasseret. Det vil vi gerne hjælpe med at lave om på.
Derfor indkøber vi nogle af disse varer og sælger dem efter vægt.

Hos avlerne skal f.eks. en aubergine have en bestemt størrelse og farve. I slutningen af sæsonen begynder de at blive
skæve, små og runde. Så køber vi dem ind og sælger dem i kilo, så god kvalitet og gode råvarer ikke går til spilde.

filffler

Runkne tomater kan sælges som ’klasse 2’

Vores kvalitetsafdeling tjekker alle partier af varer, der kommer ind på vores lagre. Hvis vi kan se, at nogle varer ikke holder i kvalitetssikring, sælges varen i nogle tilfælde som ’klasse 2 varer’ med forbehold til leverandøren. Så kan tomaterne for eksempel risikere at være lidt runkne, men kan sagtens bruges i supper eller bages i ovnen.

 

 

Vi tager udvalgte leverandører med til kundebesøg
eller med på workshops, så vores foodservice kunder
kan se, hvilke muligheder produktet har.

SABINA KRONBORG, KATEGORIGRUPPECHEF HOS DAGROFA FOODSERVICE

 

 


 

 

Vores specialistselskaber søger det lokale

Under Dagrofa Foodservice hører de tre specialistselskaber, HKI Ost, Grambogård og Grøn Fokus.
Hver især er de specialister og leverandører indenfor deres respektive områder – ost/mejeri, dyrevelfærd
og økologi. Ligeledes har de det tilfælles, at de i produktionen af deres produkter har fokus på at kunne
tilbyde bl.a. danske råvarer. For os er det et vigtigt led i målet om at styrke den lokale udvikling og sætte
lokale varer på menuerne i det danske land.

Grøn Fokus: Mel fra Aurion-møllen i Hjørring

Vores specialistselskab Grøn Fokus har i over 20 år arbejdet for en mere økologisk tankegang på markerne,
i staldene, i køkkenerne og på tallerkenerne. En af Grøn Fokus’ nyeste skud på stammen er en økologisk
melserie lavet i samarbejde med den økologiske mølle Aurion i Hjørring. Deres filosofi er at producere 100%
rene kornprodukter af korn, som er dyrket af økologiske og biodynamiske avlere. Melserien er et vigtigt led
i vores mål om at få flere lokale råvarer af høj kvalitet i landets køkkener.

Egen ost fra HKI Ost

Ost har tætte relationer til en række dygtige og særlige leverandører og mejerier. En af dem er Naturmælk,
der er et økologisk andelsmejeri drevet i landsbyen Broderup ved Tinglev, og som er ejet af 36 økologiske
landmænd, hvoraf de 4 er biodynamiske. I samarbejde med Naturmælk har HKI lavet deres helt egen ost,
Red Copenhagen. Den er produceret på Naturmælk og lavet på økologisk hømælk fra Holstein køer fra Barsø.
Det er en rødkitost, som er modnet i København, og deraf kommer navnet Red Copenhagen. Red Copenhagen
er et eksempel på, hvordan vi i specialistselskaberne samarbejder tæt med lokale producenter og udvikler
unikke produkter, vi er stolte af at kunne tilbyde vores kunder.

filfffffffler 

 

 

 

 

I samarbejde med Naturmælk har HKI lavet deres helt egen ost, Red Copenhagen.
Den er produceret på Naturmælk og lavet på økologisk
hømælk fra Holstein køer fra Barsø.

 

 

 

filffl     er

To hjerter for dyrevelfærd hos Grambogård

Det fynske slagteri, Grambogård drives med passion for dyrevelfærd og god smag. Det gøres i tæt samarbejde med de lokale
landmænd, der leverer dyr til slagteriet. Det nære samarbejde betyder, at Grambogård har mulighed for at have vigtige snakke
om dyrevelfærd, avl og dyrenes foder med de lokale landmænd.
Grambogård samarbejder i stigende grad med vores foodservice kunder om at kunne tilbyde nye udskæringer og produkter.
Eksempelvis opnåede gris fra Grambogård i 2023 to hjerter for gris i Fødevarestyrelsens dyrevelfærdsmærkning.

Fra restproduktion til fond

I en fælles mission om at reducere madspild og skabe madoplevelser i særklasse har Grambogård og den københavnske
opstartsvirksomhed REDUCED omdannet restproduktionen fra slagteriet til kvalitetsprodukter.
Et lokalt samarbejde, vi er stolte af at være en del af. REDUCED bruger særlig fødevareteknologi og smagsekspertise til
at skabe produkter, hvis formål bl.a. er at reducere madspild.

Vores slagteruddannede direktør på Grambogård, Niels Beier er meget tilfreds med resultatet af samarbejdet, hvor de har
udviklet en demi glace, oksefond, kalve espagnole og en fond af velfærdsgris. ”Det har været en fantastisk oplevelse at arbejde
sammen med REDUCED og vores kødspecialister hos Grambogård om udviklingen af disse kvalitetsfonder.
Vores fokus har været at skabe produkter, der ikke blot smager godt men også bidrager til at reducere madspild og
respektere dyrevelfærd. Vi er stolte over at vise vores kunder de velsmagende og innovative produkter,” siger Niels Beier.

REDUCED blev kåret til ’Årets mest innovative leverandør’ i 2023 for deres indsats af os i Dagrofa Foodservice, da vi sammen
med Dagrofa afholdt det årlige Leverandørtræf.

 

Tilbage til Overblik over CSR-indsatser